Optimerat kassasystem

Nu ska jag tillslut bena ut varför jag tycker så oerhört mycket om vårt nya kassasystem. Detta är ett ämne som jag vet kommer att vara en vattendelare mellan er läsare. Vissa tycks visa oerhört stort intresse för kassasystemet. Jag misstänker att det är många av er som liksom jag själv arbetar inom restaurangbranschen. Med tanke på alla dåliga kassasystem som funnits genom åren så är det föga förvånande att ni är nyfikna.

Till er andra: Ni får helt enkelt stå ut med att jag skriver om kassasystem idag. Jag lovar att kompensera er med mycket mer innehåll nästa vecka. Det ska bli kul att ge lite tillbaka efter att jag tillåtit mig själv att ta ut svängarna under en tid. Ja, exempelvis idag då, då jag skriver om kassasystem på jobbet. Vad har jag gått och blivit?

Nåväl, nu kör vi.

Det bästa med vårt kassasystem är dess heltäckande natur. Det täcker nämligen alla behov som en restaurang kan ha. Det finns det som krävs och inget lämnas åt slumpen. Det gäller exempelvis bokningar (och avbokningar), bongar, personalscheman och mycket annat. På de arbetsplatser jag varit på innan så har kassasystemet stått för sig. De andra delarna har varit fristående och det har varit en jävla röra, rent utsagt. Nu är det annorlunda. Detta är kassasystemet för framtiden och samtiden.

När jag funderar över det så kan jag inte förstå att alla redan skaffat detta kassasystem. Det har trots allt funnits under några år. Jag skyller även på mig själv. När vi diskuterade hur vi skulle underlätta för såväl gäster som personal på vår restaurang var jag skeptiskt. Varför betala med för ett kassasystem när det kassa system (ha ha) vi hade fungerade helt OK. Det ironiska är ju förstås att det skulle visa sig att det gamla kassasystemet inte fungerade helt OK. Det stod klart när vi fick det nya.

En annan aspekt av vårt kassasystem som jag gillade var den goda stämning det skapade mellan vår personal och våra gäster. Det reducerade alla irritationsmoment, som jag förstått det på kassapersonalen. Gästen sköter betalning, bokning och beställning i lugn och ro. Personalen kan koncentrera sig på serveringen. En god prioritering, om ni frågar mig.